Contact Form 7 meten met Google Analytics

Contact Form 7 meten met Google Analytics

13 april 2016 Google Analytics, WordPress 0

Het is de gemiddelde online marketeer meestal veel aangelegen om zoveel mogelijk belangrijke elementen van een website meetbaar te maken in bijvoorbeeld Google Analytics. Webformulieren zijn vaak elementen die als belangrijkste conversiedoel gemeten worden. Het meten van conversiedoelen geeft veel inzicht en biedt de mogelijkheid om campagnes bij te sturen op basis van de data.

Contact Form 7 voor WordPress biedt standaard niet de mogelijkheid om na de inzending van een formulier een unieke bedankpagina te tonen. Dit maakt het meten van doelconversies in Google Analytics lastig. Toch zijn er ook in geval van Contact Form 7 mogelijkheden om doelconversies met Google Analytics te meten.

Contact Form 7 conversies meten middels redirect

Om ervoor te zorgen dat de gebruiker na het versturen van het formulier daadwerkelijk op een bedankpagina terecht komt, moet een klein stukje code worden toegevoegd in het veld ‘Aanvullende instellingen’ van het contactformulier in de Contact Form 7 plug-in:

on_sent_ok: "location.replace('http://www.uwdomein.nl/contact/verzonden/');"

Na inzending van het formulier wordt de standaard bedankmelding onder het formulier getoond. Vrijwel direct hierna wordt de bezoeker doorverwezen naar een pagina naar keuze (bijv. een bedankpagina). Dit biedt de mogelijkheid om toch een unieke bedankpagina te koppelen aan een Contact Form 7 formulier.

Binnen Google Analytics is als volgt mogelijk om conversie te meten met behulp van een bedankpagina.

Doelen Analytics

Contact Form 7 conversies meten middels Event Tracking

Een andere mogelijkheid om conversies te meten in combinatie met Contact Form 7 is het gebruik van Event Tracking. Kort samengevat moet er een kort stukje Javascript code aan de verzendknop van het formulier worden gekoppeld. Wanneer blijkt dat het formulier succesvol is verzonden, wordt middels Javascript een Event geactiveerd.

Om gebruik te maken van event tracking in Contact Form 7 zal het veld ‘Aanvullende instellingen’ van een formulier gevuld moeten worden met bijvoorbeeld onderstaand code:

on_sent_ok: "ga('send', 'event', 'Contactformulier', 'Verzenden');"

Binnen Google Analytics is als volgt mogelijk om conversie te meten op basis van events.
Doelen Event Tracking

Contact Form 7 vs Gravity Forms

Persoonlijk maak ik eigenlijk liever gebruik van de formulierplugin Gravity Forms. Hiermee is een stuk eenvoudiger om een unieke bedankpagina te koppelen aan een formulier. De instellingen van een formulier in Gravity Forms bieden de mogelijkheid om een bedankmelding of pagina naar keuze te selecteren. De bedankpagina kan simpelweg als conversiedoel opgegeven worden in Google Analytics. Een nadeel van Gravity Forms is dat het geen gratis plugin is.

About the author

md4media: Al ruim 6 jaar werkzaam als online marketeer waarbij ik veel ondernemers heb mogen helpen bij de ontwikkeling van zijn/haar online business. Vrijwel altijd werkend op basis van cijfers (Webanalytics) en in goede harmonie met de klant werken aan optimaal rendement.

0 reacties

Would you like to share your thoughts?

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Geef een reactie