Afmeting Social Media afbeeldingen op een rij…

Afmeting Social Media afbeeldingen op een rij…

26 november 2012 Social Media 0

Let op! Dit onderstaande artikel is verouderd. In maart 2016 hebben we een update geschreven voor dit blogbericht. Hiervoor verwijzen u graag door naar Afmeting Social Media afbeeldingen 2016.

In mijn dagelijkse werkzaamheden als internet marketeer verzorg ik regelmatig de grafische inrichting en optimalisatie van verschillende Social Media kanalen. Tegenwoordig hebben de bekendste kanalen diverse mogelijkheden om je kanaal meer ‘smoel’ te geven. Helaas is er geen universeel formaat voor bijvoorbeeld een avatar, profielfoto of een coverfoto.

Regelmatig moet ik dan ook opzoek naar de formaten of eventuele PSD’s die gebruikt kunnen worden voor het samenstellen van de geschikte afbeeldingen. Om eventuele lotgenoten dit te besparen heb ik de meeste belangrijke functies en formaten van een viertal Social Media op een rijtje gezet.

Download hier een pakket met PSD bestanden die geschikt zijn voor deze Social Media kanalen. (Facebook, Twitter, LinkedIn en Google+)

Afmeting Facebook timeline

Collega Leo Oosterloo van Pronamic heeft een tijdje terug al geschreven over de gewijzigde mogelijkheden van Facebook op het gebied van vormgeving. De zogenaamde ‘timeline’ van Facebook.

Afmeting omslagfoto en profielfoto Facebook

De coverfoto van Facebook heeft een ideaal formaat van 851 pixels breed en 315 pixels hoog.

De profielfoto is vereist aan een minimaal aantal pixels van 180 x 180. Na upload zal dit gecomprimeerd worden naar een afbeelding van 163 x 163 pixels.

Facebook-Timeline1-590x312

Twitter coverfoto en profielfoto

In navolging op Facebook heeft ook Twitter dit jaar de zogenaamde coverfoto’s geïntroduceerd. Zowel voor persoonlijke accounts als bedrijfspagina’s is het mogelijk om een grote afbeelding te uploaden.

Twitter raad aan om een afbeelding te uploaden met een afmeting van 1252px breed bij 626px hoog (maximaal 5MB). Afbeeldingen zullen hierdoor vaker in hoge resolutie worden ge-upload wat de kwaliteit van de afbeelding ten goede komt.

In Twitter kan je een profielfoto plaatsen die getoond wordt in je berichten en op de Twitter pagina. De afmetingen die Twitter gebruikt zijn:

  • 73 px x 73 px voor de profielfoto.
  • 48 px x 48 px voor de foto in de tijdslijn.

Twitter-coverfoto-590x444

Afmetingen LinkedIn bedrijfspagina

In een eerder blogbericht hebben we al geschreven over de wijzigingen die LinkedIn dit jaar heeft doorgevoerd binnen de bedrijfspagina’s. Net als bijvoorbeeld Twitter en Facebook is het mogelijk geworden om je merk meer nadruk te geven middels een grote afbeelding.

De afmeting van deze header is vastgesteld op 646 x 220 pixels. De maximale grootte voor deze afbeelding is 2MB. De afmeting van het logo is 100 x 60 pixels.

linkedin1-590x286

Afmeting Google+ afbeeldingen

Binnen Google+ is het mogelijk om je bedrijfspagina te voorzien van een profielfoto (vaak gebruikt voor het logo van bedrijven) en daarnaast een omslagfoto. Een tijdje terug was het nog mogelijk om deze omslagfoto te laten bestaan uit een vijftal kleinere foto’s, maar dit is inmiddels niet meer mogelijk.

Uploaden van de Google+ afbeeldingen is mogelijk in de volgende formaten:

  • Formaat: JPG, JPEG, PNG en GIF
  • Getoonde afmetingen van de profielfoto: 192px hoog en 192px breed.
  • Getoonde afmetingen van de omslagfoto: 940px hoog en 180px breed.

Afmeting omslagfoto Google+

Het lijkt met bovenstaande afmetingen dan ook erg gemakkelijk om je profielfoto goed aan te laten sluiten bij de omslagfoto, helaas is dit toch niet helemaal waar! Google+ toont de omslagfoto net iets anders dan dat deze opgezet is. Wil je precies weten wat er gebeurd tijdens het uploaden, bekijk dan even de uitleg van Commecom.

Voor de mensen die de omslagfoto precies willen laten aansluiten bij de profielfoto raad ik aan om het beschikbare PSD bestand te downloaden. Hiermee kan een ‘pixel perfect’ ontwerp worden gerealiseerd.

Google-Plus-Cover-photo-590x328

About the author

md4media: Al ruim 6 jaar werkzaam als online marketeer waarbij ik veel ondernemers heb mogen helpen bij de ontwikkeling van zijn/haar online business. Vrijwel altijd werkend op basis van cijfers (Webanalytics) en in goede harmonie met de klant werken aan optimaal rendement.

0 reacties

Would you like to share your thoughts?

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Geef een reactie